Kaabah

MEKAH

Mulakan...

Mulakan harimu dengan zikirullah,
Mulakan solatmu dengan a`uzubillah,
Mulakan doamu dengan alhamdulillah,
Mulakan kerjamu dengan bismillah,
Mulakan amalmu dengan ikhlas lillah,
Mulakan taubatmu dengan keinsafan,
Mulakan silaturahimmu dengan mahabbah fillah,
Mulakan keazamanmu dengan restu Allah,
Mulakan rumahtanggamu dengan mencintai kerana Allah,
Mulakan pekerjaanmu untuk mendapat keredhaan Allah,
Kerana permulaan yang baik akan menentukan pengahkiran yang mulia


Friday, May 16, 2008

Gugur anak hasil rogol

SOALAN: Adakah benar fatwa yang mengatakan bahawa wanita yang dirogol harus menggugurkan kandungannya? Tidakkah perbuatan tersebut dilarang oleh agama?
– Norasyikin Muhammad,Parit Buntar,Perak.


JAWAPAN:Fatwa tersebut memang benar. Ianya adalah fatwa yang dikeluarkan oleh pihak Azhar sendiri dan kita percaya pihak berkuasa Azhar tentu lebih arif dan teliti dalam membuat keputusan tersebut. Ini memandangkan kini terlalu banyak masalah sosial seperti kejadian rogol yang boleh menimbulkan kepincangan dalam masyarakat. Apabila berlaku sesuatu angkara yang amat dibenci agama kepada seseorang bukan bererti kita dihalalkan untuk membunuh anak atau zuriat sendiri tanpa sebab sesuka hati. Tetapi atas sebab-sebab yang terpaksa dan tidak mengancam sesiapa kita dibenarkan untuk mengatasi sesuatu keperluan itu sekadar yang diperlukan.Dalam situasi tersebut tentu ada perbezaan yang ketara antara rogol dan perbuatan zina yang mana rogol itu dilakukan hanya oleh satu pihak tanpa persetujuan pihak yang satu lagi iaitu dengan cara paksa dan ancaman, sedangkan perbuatan rogol itu amat sukar untuk berlaku tanpa kerelaan bersama. Jadi apa yang jelas di sini ialah mereka yang benar-benar terdesak dan terpaksa akan dibenarkan secepat mungkin untuk membuang anak (janin) tersebut. Itu pun dalam keadaan yang tidak mengancam jiwa sesiapa (ibunya). Dan ia boleh dilakukan dalam masa yang belum tentu kewujudan manusia iaitu dalam tempoh satu dua bulan sahaja, kerana bila perkara itu sudah berlalu tiga bulan atau lebih maka janin tersebut sudah terbentuk dan berupa manusia apa lagi setelah ditiupkan roh. Maka hukumnya tentu lebih sukar dan berat lagi. Waktu itu tidak ada ulama yang berani mengharuskannya. Justeru perbuatan tersebut sama dengan membunuh sedangkan perbuatan yang dibenarkan itu boleh disamakan (dikiaskan) dengan amalan al ‘azl yang berlaku semasa Rasulullah s.a.w. Menurut kata sahabat yang bernama Jabir, kami lakukan perbuatan ‘azl itu semasa al-Quran masih diturunkan kepada Rasulullah (tetapi al-Quran tidak pernah menyentuhnya, apa lagi melarangnya) (hadis Riwayat Bukhari dan Muslim dan lain-lain). Sebab itu ramai ulama yang membolehkannya (al‘azl) dengan persetujuan semua pihak. Wallahualam.

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template