Kaabah

MEKAH

Mulakan...

Mulakan harimu dengan zikirullah,
Mulakan solatmu dengan a`uzubillah,
Mulakan doamu dengan alhamdulillah,
Mulakan kerjamu dengan bismillah,
Mulakan amalmu dengan ikhlas lillah,
Mulakan taubatmu dengan keinsafan,
Mulakan silaturahimmu dengan mahabbah fillah,
Mulakan keazamanmu dengan restu Allah,
Mulakan rumahtanggamu dengan mencintai kerana Allah,
Mulakan pekerjaanmu untuk mendapat keredhaan Allah,
Kerana permulaan yang baik akan menentukan pengahkiran yang mulia


Friday, May 16, 2008

Makan Makanan Yang Disediakan Oleh Hindu

SOALAN:
Adakah salah untuk makan makanan yang disediakan oleh Hindu?

Jawapan oleh Sheikh Ahmad Kutty

Adalah dibenarkan kpd kita untuk makan makanan yang disediakan oleh Hindu selagi makanan itu betul-betul vegetarian. Jika mereka tidak begitu maka kita hanya boleh makan makanan yg disediakan selari dgn ajaran Islam tentang halal dan haram. Dlm kata lain, kita tidak boleh makan makan hidangan yg mengandungi daging melainkan kita yakin tanpa ragu yg mereka memperolehi daging itu dari sumber-sumber halal. Adalah diketahui umum yang makan ikan tiada sekatan, dalam kata lain kita boleh makan nya tanpa sebarang masalah.

Agama kita mudah dan bersifat tabii, dan mengajarkan kita untuk berurusan dgn semua orang dgn adil dan saksama; halal adalah halal dan haram adalah haram tanpa mengira sama ada ia disediakan Muslim atau non-Muslim. Hukum Allah tidak mengira manusia.

Adalah jelas diketahui yang Nabi (SAW) dan sahabatnya selalu makan makanan yang telah disediakan oleh saudara-mara dan kawan-kawan mereka yang musyrik; mereka hanya mengelakkan makanan yang dilarang oleh Islam. Sepertimana, Muslims di India yang selalu makan di restoran Hindu sambil mentaati larangan di atas.



Eating Foods Prepared by Hindus

Is it wrong to eat foods prepared by Hindus?

Sheikh Ahmad Kutty

It is lawful for us to eat foods prepared by Hindus as long as they are strictly vegetarian. If they are not then we can only eat those foods which are prepared in conformity with the Islamic teachings of halal (the lawful) and haram (the unlawful). In other words, we cannot simply eat dishes containing meat that they have prepared unless we have ascertained without doubt that they have obtained the meat from halal sources. It is common knowledge that eating fish has no such restrictions, in other words we can eat it without any problem.

Our religion is simple and natural, and teaches us to deal with all people fairly and justly; halal is halal and haram is haram regardless of whether it is provided by a Muslim or a non-Muslim. The laws of Allah do not discriminate among people.

It may be illuminating to know that the Prophet (peace and blessings be upon him) and his companions used to eat food that had been prepared by their pagan relatives and friends; they only avoided those foods which are forbidden in Islam. Likewise, the Muslims of India have always eaten in Hindu restaurants while observing the above restrictions.

0 comments:

Template by - Abdul Munir | Daya Earth Blogger Template